czwartek, 30 maja 2013

Prawda ponad umiejętnościami

Niedawno zetknąłem się z wydawnictwem, które po pierwszym przesłuchaniu uznałem za ciekawe, jak na samodzielny postrockowy debiut zupełnie nieznanego rodzimego muzyka, młodego wiekiem i gitarowym stażem. Przesłuchałem je, prezentując Wam zresztą jedno nagranie podczas naszego spotkania, i postanowiłem, przyznaję, że nieco standardowo, obserwować owego kompozytora w najbliższej przyszłości. Jednak pewna wiedza na temat tej płyty sprawiła, że w ciągu jednej chwili do zawartej na niej muzyki zacząłem podchodzić zupełnie inaczej. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z czymś takim.

Fot. Arch. Filipa Dacy
Juho The Panda to jednoosobowy projekt Filipa Dacy mieszkającego w Krępcu, malutkiej miejscowości na Lubelszczyznie. Sam nagrał na domowym komputerze płytę "Brothers", a zawarte na niej utwory skomponował z myślą o młodszym bracie, poświęcając je nie tylko jemu, ale i dzieciństwu oraz dorastaniu na wsi samym w sobie. Świadomość tego wszystkiego sprawia, że ta amatorsko zarejestrowana i wyprodukowana muzyka, pełna niezliczonych niedoskonałości, jest równie pełna prawdy, szczerości, braterskich uczuć, po prostu miłości, której albo nie doświadczamy z wyboru, w wyniku danej sytuacji, albo po prostu nie mamy na nią czasu. To mnie ujęło. Chłopak miał pomysł i zrealizował go, zaś autentyczność przekazu w znacznej mierze zamaskowała potknięcia.



To jednak nie wszystko. Filip zdecydował, że podaruje fizyczny egzemplarz tej płyty każdemu, kto prześle mu kartkę pocztową ze swojego miasta i ewentualnie dołoży do niej nieco słodyczy lub jakiś skromny prezent, które najpewniej, jak sądzę, powędrują do jego brata. Dziwne? Nie, po prostu normalne i prawdziwe. Tylko początkowo ze względu na otaczająca nas rzeczywistość wydaje się to jakieś takie inne. Nieco osób już do niego napisało, i to nie tylko z Polski.



Jeśli zechcecie poszerzyć swoje zbiory o kopię płyty "Brothers", wystarczy napisać do autora. W przypadku gdy uznacie, że zadowolicie się cyfrowym formatem muzyki, możecie ją pobrać bezpłatnie lub wybrać wysokość przekazanej sumy. Wszelkie szczegóły znajdziecie tutaj. W tych nagraniach są pomysły. Może przyszłości doczekamy się czegoś więcej. Czas pokaże.

Brak komentarzy: